maandag 22 juni 2009




Maandag 22 juni 2009 week 6
Dag 37 Arzúa - Santiago de Compostela
Start 8:15 uur
Einde 10:30 uur Camping Santiago
Afgelegde afstand 38 km. Cumulatief 2562 km
WE ZIJN ER!
Vanochtend was het gemakkelijk om snel te vertrekken vanaf onze hotelkamer. We nemen een route langs de doorgaande weg. Soms vervelend met het verkeer. Maar na 25 km draaien we af naar de Camino. We zien weer veel Santiago-gangers, iedereen wil nu langzamerhand er zijn.
Het weggetje er naar toe loopt langs het vliegveld en is in ieder geval niet te druk. Het blijft tot het laatst toe klimmen en dalen. Voor ons rijdt een groepje Belgen, die we een beetje mee op sleeptouw nemen.
Het is niet te geloven maar ineens zijn we er. We rijden door tot aan de camping die hoog boven in de stad ligt. We zetten vlug de buitentent op om onze spullen in op te bergen en gaan snel naar het centrum. Bij de Officina de Peregrinos krijgen we onze oorkonde ‘het Compostolaat’. Het bewijs dat we de hele tocht gereden hebben. Wordt echt gecontroleerd!
Daarna zijn we net op tijd voor de pelgrimsmis die dagelijks in de kathedraal plaatsvindt. Het is er druk en we hebben nog net twee zitplaatsen. Er wordt in de kerk afgelezen wie vandaag zijn aangekomen uit welk land, en voor de Spanjaarden roepen ze van welke stad ze komen. Aankomst vandaag vier Nederlanders, waarvan wij er twee zijn.
Als de mis voorbij is hebben we ons emotionele moment. We hebben het volbracht!!
We zijn meer dan vijf weken onderweg geweest en hebben intens mooie momenten beleefd. Veel heb ik gefotografeerd, maar de mooiste beelden zitten in mijn hoofd en die deel ik met Chris. Hij heeft zijn beelden en zijn voor altijd in onze herinnering. Het was een prachtige tocht. Fijn dat we dit samen hebben kunnen beleven en dat ervaren wij niet als iets vanzelfsprekends.
Ik vond op internet een passage die precies weergeeft wat wij voelen:
Ik heb de Camino gefietst, mezelf en mijn schelp naar Santiago de Compostela gebracht. De fietstocht heeft me als mens sterker gemaakt en gevormd tot pelgrim. Ik heb mezelf ervaren in mezelf in anderen en anderen in mezelf. Ik ben mezelf tegengekomen en heb ervan geleerd. Verwondering was mijn deel. Ik heb de route ondergaan tot in mijn diepste vezels, elk spoor staat gegrift in mijn gedachte. Ik heb volop genoten van de natuur in zijn voortdurend wisselende gedaanten. Cultuur en bouwkunst heb ik in mij opgenomen en toegevoegd aan waar ik van kan blijven genieten. Stilte en inkeer heb ik gezocht en de rijkdom ervan ervaren. Ik heb het allemaal beleefd, het ondergaan en toegevoegd aan de rijkdom van mijn leven. Het zal me altijd bijblijven. Iedere dag. Dankbaar ben ik, dat ik dit mocht doen. Dankbaar ben ik, dat het me gegeven is om het te kúnnen doen. Ik voel me ongelofelijk rijk.
Wij willen iedereen die zo met ons hebben meegeleefd bedanken voor de bemoedigingen, de mails, de reacties op de site, etc. We hopen jullie allemaal snel thuis te spreken. Als het goed gaat zijn we zaterdagmiddag weer lekker in Dommelen.
Adios, familieleden, vrienden, buren,bekenden, sportvrienden,
tot gauw.

14 opmerkingen:

  1. Gerry en Chris van harte proficiat met de geleverde prestatie. GEWELDIG !! Jullie zijn ware pelgrims. Bedankt voor de leuke en leerzame verhalen en wij zien jullie gauw weer in Dommelen. Groetjes Marja en Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerry en Chris hartelijk gefeliciteerd. Jullie zijn kanjers. Ik heb alles gelezen en werd er echt emotioneel van. Ik vond het echt geweldig.
    Ik hoop jullie spoedig gezond en wel thuis te zien. Mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerry En Chris gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep,heb jullie verslag gelezen en er van genoten. De weg die jullie hebben gefietst
    hebben wij heel wat keren met de auto gevolgd. Dit voor familie bezoek, mijn broer woont in Santiago de Compostela.De camping lekker stijl he, met een mooi uitzicht op de stad. Geniet nog van die mooie stad en wij wensen jullie een goede thuis komst en tot ziens Henny en Hann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben heel trots op jullie maar toch ook wel blij als ik jullie weer zie!

    Veel liefs, Nanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat valt hier nog te zeggen.
    In een woord geweldig en inderdaad heel emotioneel om te lezen.
    Super kanjers.
    tot gauw!

    Hannie en Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo kanjers
    Geweldig. Wat een prestatie.Ik geloof goed dat de echte belevenis opgeslagen ligt in jullie herinnering. Fijn dat jullie dit met elkaar hebben kunnen delen. Goede reis terug en tot ziens in Dommelen.
    Rob en Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Halo ooma en oopaa!

    Knab fan julie dad julie zoo fer vietzen kunne. Ik heb al feel geleert ob de kresj maar spellu vint ik noch laztich.

    Ander jaartje cha ik met julie mee vietzen met muh skeltur. Ik kan heeel hart krossen.

    Komuh julie znel met me schommuluh?

    Dikke knuvvel van hummus voor muh heeeeeeele stoeruh oopa en ooma.

    Marijn

    PS: Ik ben beniewt na de voto's

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gerry en Chris
    Wat een formidabele prestatie hebben jullie geleverd . Ik ben eigenlijk echt jalours op jullie . Ik heb van Marij jullie weblog gekregen en met veel plezier gelezen .Wat een geweldige beleving moet het geweest zijn ,kun je denk ik niet uitleggen moet je zelf gedaan hebben. Zie jullie wel weer in de Moutlaan .
    Heel veel groeten Henk en Lucie Gerris

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gerry en Chris,

    Wat heb ik genoten van jullie reisverslag. Gerry, je bent een geweldige schrijfster.
    Jullie hebben samen een super-prestatie geleverd.
    Groot respect.

    Liefs Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  10. proficiat, geweldige prestatie!

    Heel leuk de verslagen, en ik neem diep m'n petje af voor jullie prestatie. tot gauw,

    harry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Gerry en Chris,

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie doel, Santiago de Compostela.
    Tot spoedig ziens, en een goede reis terug.

    Willemien en Piet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leven doe je door bewust te zijn en genieten van elk dagelijks moment. Deze 'normale' momenten samen vormen ons leven. Maar er zijn momenten of gebeurtenissen die ons leven definieren, die ons vormen en die maken dat we trots op onszelf zijn.
    Doorgaans 'doorleven' we zulke momenten als we jong zijn: trouwen, de bevalling van je kind of het bereiken van die prestatie of carrière stap waar je zo lang voor gewerkt hebt.
    Des te moediger vind ik het als je jezelf blijft definiëren door ook op (iets) latere momenten jezelf te definiëren door zulke momenten te creëren. En juist dat hebben jullie gedaan door deze tocht te maken. En natuurlijk zullen jullie dit zelf ' als vanzelfsprekend' beschouwen. Maar dat is het niet en juist daarom verdient het mijn respect des te meer. En dus concludeer ik aan het einde van deze reis wat jullie zelf al lang wisten aan het begin ervan: jullie hebben de ware intentie van het leven begrepen en handelen ernaar. Wat heerlijk genieten als je zo weet te leven!

    I went to the woods
    because I wanted to live deliberately
    I wanted to live deep
    and suck out all the marrow of life.
    To put to rout all that was not life.
    And not, when I come to die,
    discover that I had not lived.

    Fragment van een gedicht van Henry David Thoreau

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ha ger en chris

    Een wat late reactie maar we zijn enorm druk geweest afgelopen week i.v.m. ons vertrek vannacht naar frankrijk. Super trots zijn wij op jullie!! Hopelijk hebben jullie een geweldige thuiskomst en kunnen jullie nog lang nagenieten van deze prachtige ervaring.

    liefs

    els en jan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gerry en Chris,
    van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!! Dat doet jullie niet iedereen na! Zeker Enny en ik niet... Wat schrijf je leuk Gerry! Ik ben erg nieuwsgierig naar de 'live'verhalen en de foto's. Maak maar in picasa of 'mijnalbum' een mooie album zodat we hier ook allemaal van kunnen genieten!
    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen