dinsdag 26 mei 2009

Dinsdag 26 mei 2009 week 2
Dag 10 Ligny-en-Chatel - Vezelay
Start 8:15 uur
Einde 15:30 uur Camping Municipal St. Pere bij Vezelay
Afgelegde afstand 83 km. Cumulatief 728 km
Het heeft vannacht vreselijk gewaaid en we hoorden gisteravond op afstand het onweer al. We hebben voortreffelijk geslapen en zijn al voor 7 uur op. We hebben bij de kampbaas een lekker ontbijtje besteld met croissantjes, koffie en jus.
Als we echter gepakt en gezakt baan de receptie staan heeft meneertje de grappenmaker zich verslapen. We besluiten aan te rijden en onderweg wat te zoeken. Het is bewolkt maar goed fietsweer.
We beginnen met een steile klim, maar een Santiago pelgrim haalt er in deze fase van de strijd zijn schouders voor op. Al snel zijn we in Auxerre en gaan lekker ontbijten op terras. Hoe slecht kan ‘ne pelgrim het hebbenJ
Het traject is licht glooiiend en we fietsen over een prachtig fietspad langs Canal de Nivernais. Veel plezierboten die zich in kleine sluisjes wringen. Het kanaal is aangelgd in de 19eeeuw voor vervoer van goederen naar Parijs. Door de aanzienlijke hoogteverschillen komen we om de paar kilometer en sluisje tegen met typische sluiswachters huisjes.
We verbazen ons over de mooie bermbegroeiing en de rust die doorbroken wordt door kwetterende vogels. Het zal hier ook wel regelmatig regenen anders kan dat niet zo mooi groen zijn.
Een Duits stel zit voor ons en we beginnen een praatje. Zij zijn 14 dagen onderweg om de omgeving te bekijken. Bij een sluisje nemen we weer afscheid, schöne Urlaub noch, en we fietsen verder. Het weer ziet er af en toe dreigend uit, maar het blijft droog en dus we gaan kamperen als we in Vezelay zijn. Onderweg nog even een grote Franse koffie en we kunnen er weer tegen. Het gaat vandaag echt veel beter dan gisteren. We hebben ook geen moeilijk terrein zo langs het water.
Het venijn zit echter in de staart. Als we bijna bij Vezelay zijn wordt het klimmen, kleinste blad, kleinste versnelling. En de camping ligt ook nog eens 2 km buiten Vezelay. Maar je hoort ons niet klagen hoor. Tent opzetten en uitpakken. We zijn er net mee klaar of we krijgen een avondbuitje. Gaan we nog naar Vezelay? Het antwoord komt morgen
Tot morgen allemaal, wij groeten u.

1. Goed dat fietsen weer beter gaat, een rustdag is ook niets voor Santiago gangers he! Doorfietsen jullie, het is tenslotte geen vakantie!

Echt leuk om te lezen, net of ik achterop zit!

2. Gerard Vanhout27 mei 2009 om 13:45

Groetjes van de wielerclub van de "Végtes" uit Hamont. Aussi bon courage.

Gerard Vanhout

3. Hoi Gerry en Chris. Hartstikke leuk om dat allemaal te lezen, en ik heb bewondering voor jullie. Met zo'n gemak praten over omrijden van 14 of 15 km. Voor mij is alleen die afstand al een behoorlijke beproeving. Leuk dat jullie allemaal leuke mensen tegenkomen, die de route ook rijden. En dat je dochter en haar vriend daar ineens aan kwamen rijden. Dat verzin je gewoon niet. Heel veel succes verder, en ik volg jullie op de voet. Groetjes Hettie.

4. Hoi Gerry en Chris,

Weer een mooi stuk frankrijk achter de rug, en jullie worden ook gevolgd door de vegters uit Hamont, nog veel plezier en tot het volgende verslag.

groetjes Willemien en Piet

5. hee lieve papa en mama, hier even een berichtje van de grapjurken!
    Klinkt goed daar allemaal! Succes met de komende dagen maar volgens mij halen jullie de bus wel.
    Verder zit ik hier rustig op het bankje een Beaujolais te drinken, terugdenkend aan het heerlijke weekendje Frankrijk!
    Leuk om al die verhalen te lezen, Aart moet lachen om de verslagen en die lacht normaal nooit dus keep up the writing :).