donderdag 28 mei 2009

Woensdag 27 mei 2009 week 2
Dag 11 Vezelay - Nevers
Start 10 uur
Einde 17:00 uur Camping Nevers
Afgelegde afstand 95 km. Cumulatief 823 km
In Vezelay kregen we dus een regenbui tegen de avond. Dat betekent rust in de tent, letterlijk en figuurlijk. Maar we gaan nog even naar Vezelay. Het is wel een klim van 3km en het miezert, maar Vezelay mag een rechtgeaarde pelgrim niet missen.
Het is een prachtig oud stadje met veel historie. We komen bij de basiliek waar een H. Mis aan de gang is die we verder mee volgen. Het kaarske, nietwaar….
Daarna hebben we honger en niet zo’n klein beetje ook. In een klein restaurantje vragen we de Plat de Jour en laten het heerlijk smaken. Wat is alles toch lekker als je de hele dag fietst en buiten bent. Tenslotte helpt de aardige restauranthouder ons nog om de verslagen op internet te zetten.
Moe en voldaan duiken we ons riante onderkomen in.
Wederom wekt de zon ons om half 8. Het is echter al 10 uur als we via St. Pére op weg gaan. Het landschap ligt er prachtig bij in de zon en we kijken nog eenmaal om naar Vezelay. Soms is de omgeving net een postkaart. Een veld vol met gele bloemen (lijnzaad), de witte koeien die er in grazen, en de donkergroene bomen op de achtergrond. Een stralende hemel met prachtige luchten. Wat kan een mens zich rijk voelen.
Het is vandaag een voortdurend klimmen en dalen. We komen al snel een bekende tegen: Marleen Peeters die haar vriendin in Vezelay heeft opgehaald. Zij heeft altijd leuke verhalen van dingen die ze onderweg meemaakt. En ook met een zekere Mirjam uit Haarlem hebben we vandaag een paar keer stuivertje gewisseld. Na 30 km wordt het tijd voor een grote bak Cafe au lait. ‘Het zijn altijd dezelfde’ horen we van onze mede-Santiagogangers, als we op het terras zitten. Als in Rest. Grasveld onze lunch wordt geserveerd, rijdt Mirjam ons weer voorbij.
Op en neer, kleinste verzet, kleinste versnelling, en dan weer groot blad en een beetje meetrappen. We maken er een sport van. Kijken of we dan de volgende heuvel opkomen met zo min mogelijk moeite, wat meestal niet lukt.
Tenslotte komen we om 14:45 uur in Premery waar we beslissen: doorrijden of niet. Als we doorrijden betekent dat nog ruim 30 km erbij. Er tussenin is niets meer om te overnachten.
We gaan ervoor en rijden tot aan Nevers door. Dat worden vele kilometers vandaag maar het gaat prima. Onderweg zien we ook voor het eerst de Jakobsschelp aan verschillende lantaarnpalen.
Om 17:00 zijn we tenslotte op de camping aan de Loire. Hier zien we ook onze overburen van de camping in Vezelay. Zij hebben de tocht lang geleden gemaakt en volgen ons een beetje.
Vanavond lekker eten in de stad en morgen gezond weer op.
De hele Oude Wegen Route bestaat uit 3 routeboekjes waarvan we nu één hebben gereden. We gaan over naar boekje 2 en concluderen dat we dus ongeveer 1/3 van de tocht erop hebben zitten. Eitje, ha ha ha……………..