maandag 15 juni 2009

Zondag 14 juni 2009 week 5;
Dag 29 Belorado - Burgos
Start 8:30 uur
Einde 14:00 uur Albergue de peregrinos Burgos
Afgelegde afstand 64 km. Cumulatief 2010 km
De Nederlander, Paul, die ons vorige onderdak runde heeft een heerlijk ontbijtje gemaakt. Een vriendelijke man, die samen met zijn vrouw uit Nicaragua van de kleine hostal een heel warm en aantrekkelijk onderkomen heeft gemaakt. Hij heeft zelf jaren geleden de Camino gelopen en vond dat je je nergens een beetje thuis voelde. Hij probeert dat voor zijn gasten zo goed mogelijk te verzorgen.
Het is zwaar bewolkt en het miezert een beetje maar het is niet koud. Goed fietsweer. We gaan weer de heuvels in om de drukke snelweg te vermijden. Wat is het er weer mooi. Onvoorstelbaar wat een diversiteit van bloemen je ziet. Maar is ook een hele desolate omgeving. We hebben uren gefietst zonder iets of iemand tegen te komen. Je moet er geen lekke band krijgen!
In ieder geval fraaie uitzichten. We zien een man foto’s maken van de begroeiing. Kan niet anders dan een Nederlander zijn. Hij fietst van Sevilla naar Santiago en was nu op weg terug naar St Jean Pied de Port. Even kletsen, buen Camino en weg zijn we weer.
Onderweg zien we ook het stel uit Zundert. We hebben ze een aantal dagen geleden op de fiets ontmoet. Zij hebben de route gedaan op hun eigen “slimme” systeem.
Hij had het op z’n plat Brabants over een goei stukske vlis uit Zundert!
Het had het ook over de plaatsen waar we allemaal doorkomen. Chris en ik hebben wel plezier gehad want hij had het over (ik schrijf het fonetisch) Sint Sjan piet de port, het laatste plaatsje in Frankrijk. Ons stukske vlis uit Zundert maakt er maar wat van.
De dorpjes zijn zo goed als verlaten, er wonen een paar mensen die vooral honden hebben. We krijgen steeds meer een hekel aan dat loslopende spul.
Maar de Bevers zouden de Bevers niet zijn, als ze ook vandaag weer iets te enthousiast doorfietsten en dus verkeerd reden. 10 kilometer extra om.
Vanaf Cerraton gaat het met lichte klimmetjes richting San Juan de Ortega. Op zich heel goed te doen. Een stel Spanjaarden zien ons twijfelen of we links- of rechtsaf willen gaan. Uiteindelijk kom je kennelijk op hetzelfde punt uit. ‘Neem die weg’ zeggen ze, ‘dat gaat prima en zeker op zondag. Weinig verkeer‘.
Ons treintje begint te lopen richting Burgos. 30 Kilometer per uur rijden we!
We zien snel Burgos voor ons opduiken, maar eerst nog even iemand helpen met een lekke band.
We nemen de Albergue de Peregrinos, een nieuw gebouw, waar veel mensen onderdak vinden, maar alleen toegankelijk is voor pelgrims. We proberen het uit. Over het algemeen liggen we net zo lief in ons tentje, maar gezien het weer……
Burgos is een grote stad met een prachtige kathedraal. Een beetje sightseeing en even siƫsta houden.
Vanavond lekker paella eten met vino tinto en op tijd naar bed. Ik denk dat het gestommel van de wandelaars al vroeg begint.
Nog even een kaarsje opsteken voor een bijzondere intentie en morgen is er weer een fietsdagje. We gaan dan weer eens wat kilometers maken.
Buenos noches, prettige avond en groetjes uit Burgos.

1 opmerking:

  1. Hoi Gerry en Chris,

    Na wat surfen kwam ik op jullie website en heb met veel plezier jullie verhaal zitten lezen. Het verbaasde me dat we tot 4 juni gelijk zijn opgereden, toen was ik ook in Rocamadour. Daarna heb ik mijn schema aangepast omdat ik op 7 juni afgesproken had met een goede vriend in Moissac, die de route aan het lopen was. Beiden hebben we op 8 juni een rustdag genomen en samen doorgebracht.
    Bij het uitzetten van de route had ik al een bezoek aan Lourdes min of meer ingecalculeerd, Ik ben dus inderdaad naar Lourdes gefietst en dit was zeer indrukwekkend. Na 1 dag in Lourdes had ik zo'n voldaan gevoel dat ik besloot dat dit mijn eindpunt was van mijn tocht.
    Mede omdat ik vorig jaar al in Santiago ben geweest kon ik hier ook aan toegeven. Ik ben 3 dagen in Lourdes gebleven en toen naar huis gevlogen.
    Voor mijzelf kijk ik terug op 4 mooie weken en vind het erg leuk jullie te hebben ontmoet en zal je site blijven volgen.
    Ik wens jullie heel veel succes op de laatste kilometers en wil je de groeten doen aan Marleen en Gabie en hun ook veel succes wensen.
    groetjes Mary uit Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen