zaterdag 6 juni 2009




Vrijdag 5 juni 2009 week 3;
Dag 20 Moissac - Lectoure
Start 9:30 uur
Einde 15:30 uur Gîte dÉtappe La Halte Pelerins in Lectoure
Afgelegde afstand 60 km. Cumulatief 1459 km
Vannacht heeft het geregend en daar zijn we na een periode met warm weer niet meer op voorbereid. Ik moet ‘s nachts even wat tassen herschikken om te voorkomen dat ze nat worden. Pak ik ook nog in een slak. Getver….kamperen in de natuur, leuk!?
Als we ‘s morgens wakker worden is het bewolkt, vochtig, maar niet koud. Ik heb slecht geslapen. Ergens hebben de hele nacht een stel honden liggen blaffen. Ik ben niet echt goed uitgeslapen. Geen pardon. We willen vandaag weer eens een stukje fietsen.
Het programma is in eerste instantie een vlak stuk langs het kanaal Lateral a la Garonne. Hoe we het klaarspelen weet ik niet, maar weer gaan we de verkeerde kant op. 10 Kilometer extra! Een GPSje is voor ons geen overbodige luxe.
Enfin, het is heerlijk fietsweer en we rijden drie Franse dames achterop, die al keuvelend op de racefiets hun tochtje maken. Wij voorbij. Maar we twijfelen of we zo lang langs het kanaal moeten blijven. Effe vragen aan de dames, die ons weer inhalen.
Chris heeft gelijk, je moet vrouwen niet de weg vragen. Het duurde zeker 10 minuten voordat ze er met z’n drieën uit waren of wij goed zaten. En toen twijfelden we helemaal. Ik denk dat ze altijd het zelfde rondje rijden en kwamen niet erg overtuigend over.
We kwamen op de goede weg: de brug over de Garonne.
Richting Auvillar waar we koffie drinken en een even de Tour d’Horloge lopen (toeristische attractie) door de binnenstad. Leuk! Een authentieke stadspoort met een overdekte markt in ronde vorm, omgeven door arcaden en nauwe straatjes en eeuwenoude houten huizen.
Iets verderop zien we de Rue St. Jacques, onze pelgrimsroute en hup we gaan. Alhoewel de zon nu wel doorkomt voorspelt het weer voor de komende dagen veel onweer.
Het traject kenmerkt zich door de voortdurende lange, iets minder steile klimmen, waar je je tanden wel op kapot bijt en de afdalingen die net niet lang genoeg zijn om weer helemaal te recupereren.
In de middag wordt het steeds donkerder aan de hemel en dat voorspelt niet veel goeds. We besluiten dat het plaatsje Lectoure voor vandaag onze eindbestemming is. Ik zwoeg langs de wegen en merk dat minder goed slapen voor je fietsvermogen ook niet bevorderlijk is. Er is wel niet veel verkeer, maar die auto‘s die er rijden rijden hard.
We zijn een paar kilometer voor Lectoure aan het klimmen als de lucht zwart wordt en we beginnen te stampen en te trappen om dadelijk niet kletsnat te worden. In Lectoure vragen we bij de Office de Tourisme een goede gite détappe. We zijn bij mevrouw Veronique nog geen twee minuten binnen of het valt er met bakken uit. St. Jacques heeft weer voor zijn pelgrims gezorgd. Het is een hele mooie gîte waar we een eigen kamer reserveren. Het dorpje is een echt pelgrimsplaatsje, dat we vanavond even gaan bekijken als het droog is.
Rustmiddag verder, we vinden het genoeg voor vandaag.
Wij willen even iedereen die berichtjes op de site achterlaten en ons mailtjes hebben gestuurd hartelijk bedanken en groeten. We hebben niet altijd de gelegenheid om ze allemaal persoonlijk te beantwoorden,maar als ik tijd heb probeer ik dat wel. Als je een mail stuurt svp ons .gmail adres gebruiken. Mijn thuismail kan ik niet uitlezen omdat ik het wachtwoord kwijt ben.
Groetjes, bon soir, en tot gauw. Onze derde week zit er al weer op. Ik verwacht nog drie dagen totdat we in Spanje zijn. Weer een nieuwe fase.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Gerry en Chris,

    Met veel bewondering lezen wij steeds jullie verslag. We beginnen er bijna zelf zin in te krijgen. Frankrijk is natuurlijk erg mooi.Ook onverwachte contacten zijn erg leuk.
    Wij zitten hier midden in de Samenloop voor Hoop.
    Deze wordt gehouden op de banen van A.V.V..
    Het gaat ontzettend goed. Echt een Valkenswaard's evenement.
    Wij wensen jullie nog veel plezier.
    Wij blijven op de hoogte.

    Groetjes Willemien en Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerry en Chris
    Net jullie berichtjes weer gelezen.Ik neem mijn petje voor jullie af. Het gaat jullie best goed af zoals ik het allemaal lees. Veel plaatsen zijn herkenbaar voor ons, dus kunnen wij er iets bij voorstellen, maar ja wij gingen met de auto.
    Het is natuuurlijk ook wel leuk als je andere pelgrims tegen komt, daar kan je weer even mee kletsen.
    Hier gaat alles ook prima,groetjes en veel fietsplezier,Cor en Anny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerry en Chris,

    we zijn jullie aan het volgen via jullie blog. we vinden het geweldig wat jullie doen, het is erg interessant om te lezen waar jullie allemaal komen, goed geschreven Gerry !! we wensen jullie nog heel veel fietsplezier en tot gauw.

    groetjes Kees Wilma Tim en Rik

    BeantwoordenVerwijderen